Sprężarki klimatyzacji 

Jest 243 produktów.
na stronę
Pokazuje 1 - 12 z 243 elementów
Pokazuje 1 - 12 z 243 elementów
Zbliżające się wielkimi krokami lato to sygnał, że najwyższy czas by zajrzeć do, tak przecież już pospolitej, klimatyzacji samochodowej. Zdążyliśmy się już przyzwyczaić do tego, że jest to standard wyposażenia auta, jednak wciąż dla wielu osób jej właściwe serwisowanie pozostaje sporym problemem. Dobrze zatem zapoznać się kilkoma podstawowymi informacjami.

Sprężarka klimatyzacji czyli serce układu

Osoby, które choć trochę znają konstrukcję całego układu klimatyzacji mają pewnie pełną świadomość tego, jakie zadanie spełnia sprężarka klimatyzacji. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że system klimatyzacji jest w pewnym stopniu bliski układowi chłodzenia. W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z krążącym czynnikiem chłodzącym, oba układy są przeznaczone do obniżania temperatury i co najważniejsze w obu występuję chłodnica. Tym, co odróżnia układ klimatyzacji od układu chłodzenia to właśnie sprężarka.

Znaczenie sprężarki klimatyzacji wynika z jej funkcji. Trzeba bowiem pamiętać, że czynnik chłodzący znajduje się w stanie ciekłym. To właśnie sprężarka wprawia go w ruch oraz spręża. W ciekłym stanie skupienia trafia on do skraplacza, następnie do parownika, gdzie przechodzi w stan gazowy, co skutkuje spadkiem temperatury. Następnie gaz wpada do sprężarki i cały proces przebiega na nowo.

Sprężarka, sprężarce nierówna.

Dla osób, które korzystają z klimatyzacji samochodowej znane jest wrażenie spadku mocy pojazdu po uruchomieniu nawiewu. Jest to skutek działania właśnie sprężarki klimatyzacji, która powietrze o niskim ciśnieniu znajdujące się przed nią wprowadza w stan wysokiego ciśnienia. Jest ona napędzana poprzez pasek klinowy, który w oczywisty sposób odbiera moc z jednostki napędowej. Można przyjąć, że średni spadek mocy z związany z użytkowaniem klimatyzacji w trakcie jazdy to ok. 5 KM. Stąd też, zaleca się by w pojazdach o pojemności niższej niż 1.3 l nie użytkować klimatyzacji. Układy klimatyzacji są wyposażane w jedne z czterech podstawowych rodzajów sprężarek, które różnią się między sobą budową. Można zatem wyróżnić:
- sprężarki klimatyzacji tłokowe, które mają klasyczny układ korbowo – tłokowy,
- sprężarki tłokowe posiadające odmienny suwakowy układ napędowy,
- sprężarki wielotłoczkowe o skośnej tarczy napędowej,
- sprężarki łopatkowe.

Najpowszechniej używane są sprężarki w klimatyzacji samochodowej, czyli tłokowe dodatkowo dzielą się dwie podgrupy. Pierwsza z nich to sprężarki o stałej pojemności. W tym przypadku tłoki sprężarki pracują regularnie wykonując przy każdym ruchu dokładnie takie samo zadanie. To, co ulega zmianie to wyłącznie prędkość obrotów, które z kolei wynika pracy samego silnika samochodu. W takich przypadkach stosowane jest także sprzęgło elektromagnetyczne, które uruchamiana i wyłącza sprężarkę. Z kolei sprężarka klimatyzacji o zmiennej pojemności, która nosi nazwę CVC, cechuje się tym, że zmianie ulega przede wszystkim kąt nachylenia tarczy, które jest mocownikiem dla tłoków. Za tę regulację odpowiadają sprężyny, które z kolei są determinowane ciśnieniem panującym w układzie. Z kolei za ciśnienie odpowiada specjalny ektrozawór, który jest głównym rozgrywającym przy sprężaniu czynnika chłodzącego. Praca sprężarki jest w takim układzie niezależna od pracy silnika.

Sprężarka klimatyzacji, a całość układu

Nietrudno odgadnąć, że uszkodzenie sprężarki jest powodem do sporych wydatków oraz sporych problemów. Już sama budowa tego urządzenia sprawia, że jest ono szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia. Trzeba jednak pamiętać, że prawidłowo serwisowany układ klimatyzacji nie stanowi zagrożenia dla uszkodzenia sprężarki. Rzecz nie mówimy tu o przypadku, kiedy awaria ma swoje źródło w naturalnym zużyciu. Główną przyczyna awarii sprężarek klimatyzacji jest brak oleju w układzie. Wynika to często jako skutek braku czynnika chłodzącego lub też w ogóle nie dodanie oleju do czynnika w trakcie serwisowania. Osobną kategorię usterek stanowią te, które wynikają z zanieczyszczeń, które dostają się do układu klimatyzacji. Sygnałem, że sprężarka klimatyzacji właśnie przestała działać, jest wydobywający się po uruchomieniu klimatyzacji hałas.

Newsletter

Śledź nas